Тема: Що таке справжня краса?

Сутність основного конфлікту казки О.Уальда

«Хлопчик-зірка»

Мета: Розглянути та проаналізувати основний конфлікт казки О.Уальда «Хлопчик-зірка»; дослідити значення художньої деталі та літературного портрету в характеристиці образу головного героя; вчити максимально використовувати тексти для обґрунтування власної думки; виховувати кращі якості учнів: любов до рідних, близьких, до всього живого в цілому.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок-роздум.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель:

Всі почули ви дзвінок

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

На перерві постарався.

Зараз сядьте лиш дівчата,

А за ними і хлоп’ята.

Тож часу з вами не гаймо,

І урок наш починаймо!

ІІ. Мотивація начальної діяльності.

Учитель:

Дорогі мої учні. Наш урок я хочу розпочати з перегляду невеличкого відеоролика. А після перегляду я хочу, щоб ви дали відповідь, про що цей ролик?

(перегляд відео про природу)

Так, це відео нам розповідає про красу. Краса буває різною. А наша мета –зрозуміти, що таке справжня краса, уміти розгледіти її, і в цьому нам допоможе робота з казкою О.Уальда «Хлопчик-зірка». Ми будемо аналізувати зміст казки, досліджувати значення художньої деталі. Як завжди, ви будете максимально використовувати текст, щоб зрозуміти, в чому ж конфлікт цього твору. І разом ми будемо учитися любові до ближнього та усього живого.

А в кінці уроку видасте мені відповідь на запитання, яку красу можна назвати справжньою?

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Бесіда.

На минулих уроках ми з вами читали казки.

-А які бувають казки?

- Чим відрізняється літературна казка від фольклорної?

- «Хлопчик-зірка» літературна казка чи фольклорна? Чому?

Отже, почнемо досліджувати літературну казку О.Уальда «Злопчик-зірка».

- Всі прочитали текст?

- То про що ж ця казка? Скажіть одним реченням.

2. Робота з словником літературознавчих термінів.

- Як починається казка?(зачитати)

- Як в літературі називається опис природи?

- Знайдіть визначення в ваших словничках, зачитайте.

- Для зображення зими і ставлення до неї автор використовує художню деталь. Знайдіть в словнику визначення художньої деталі. Зачитайте, запишіть в зошити визначення.

- Розгляньте схему і скажіть, що може відображувати художня деталь?(дошка). Запишіть схему у зошити.

- У казці багато описів зовнішності героїв. Як називається опис зовнішності? Знайдіть у словничках, зачитайте.

3. Переказ тексту

Учитель: а тепер давайте згадаємо основний зміст казки. Я буду показувати вам ілюстрації до казки, а ви будете розповідати, який епізод казки зображено

( переказ тексту за ілюстраціями)

4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Метод гранування.

Учитель: Я бачу, що казку ви знаєте добре. Тому почнемо її досліджувати і прослідкуємо за текстом, як змінюється зовнішність головного героя і якого значення надає цій зміні автор.

- Знайдіть опис портрета хлопчика-зірки

(на дошці створюється гроно « Перетворення героя»)

Квітка Жаба

Ображає жебраків краса потворність жаліє жебраків

Знущається з тварин ніжність грубість допомагає тваринам

Гордує друзями любов ненависть страждає від провини

Зневажає матір добро зло жертвує собою

- З чим весь час автор порівнює хлопчика?(зачитайте )

- Символом чого є квітка?

- Яка квітка двічі згадується в описі?

Це не випадково. Про цю квітку існує легенда. Її нам розповість

(під відео учень розповідає легенду про нарцис)

- Отже символом чого являється нарцис?

- Чому автор порівнює героя з нарцисом?

Хлопець - зірка був прекрасний, як нарцис, а чи зробила краса його щасливим? Давайте згадаємо, як вів себе хлопчик до зустріччю з матір’ю

(Ліва сторона грона)

- Який найстрашніший гріх скоїв хлопець?

- До чого привела така поведінка?

- А що символізує жаба? (відповідь учня: за народним повір’ям з жабою пов’язане все лихе,бридке. Особливо погано, коли жаба наближалася до дверей житла. Звідси й прислів’я : «Жаба біля порогу – нещастя за рогом»)

- Давайте запишемо у нашу схему, які асоціації викликає у нас жаба.

- Тепер давайте згадаємо, які справи робив головний герой,коли перетворився на жабу (Права сторона грона)

- У нас вийшло ось таке гроно асоціацій. Давайте його добре розглянемо. Квітка – добро. Жаба – зло. А що завжди роблять добро зі злом? Так, боротьба добра зі злом – це основний конфлікт казок. В казці О.Уальда ця боротьба відбувається в образах краси і потворності.

Але чи не здається вам, що у нас вийшла не зовсім правильна схема? Чомусь у нас біля квітки злі справи, а біля жаби – добрі. Який висновок можна зробити? (справжня краса – внутрішня, краса доброго серця)

- Отже дайте мені відповідь на запитання, яке я вам поставила на початку уроку, яку красу можна назвати справжньою?

5.ПІДВЕДЕННЯПІДСУМКІВ УРОКУ

- Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину?

- Чому герой, коли шукав свою матір, ніде і ніколи не зустрічав доброзичливості, співчуття?

- Чому зайченя допомогло герою?

- Чому він віддав монети жебраку?

- Коли краса повернулась до нього?

- Чи була це та краса, що й раніше? (зачитати)

- Отже зробіть висновок, коли людина може бути красивою по-справжньому?

Висновок: тільки від самої людини залежить, що переможе в її душі: добро чи зло. Щоб бути по-справжньому красивою людиною, всі свої вчинки потрібно звіряти з законами добра і зла. Хлопчик-зірка зумів стати людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим і кожен замислився: «Хто я є? Який я?».

Мабуть казка змусила вас подумати й про те, як ви ставитесь до своїх батьків. «Шануй батька й матір, й добро буде тобі», - говорить Біблія. А чи завжди ми виконуємо цю заповідь?

Закінчити урок я хочу словами українського поета Миколи Луківа.

Не зобидь ні старця, ні дитину,

Поділись останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живем,

У могилу не бери провину.

Зло нічого не дає, крім зла,

Вмій прощати, як прощає мати,

За добро добром спіши воздати,

Мудрість завше доброю була.

Витри піт солоний із чола

І трудись, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,

Чи вона зробила, що могла,

Скільки сил у неї вистачало,

Щоб на світі більше щастя стало.

5. ОЦІНЮВАННЯ

Кiлькiсть переглядiв: 82

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.