Мета: Розглянути та проаналізувати основний конфлікт казки О.Уальда «Хлопчик-зірка»; дослідити значення художньої деталі та літературного портрету в характеристиці образу головного героя; вчити максимально використовувати тексти для обґрунтування власної думки; виховувати кращі якості учнів: любов до рідних, близьких, до всього живого в цілому.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок-роздум.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель:
Всі почули ви дзвінок
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
На перерві постарався.
Зараз сядьте лиш дівчата,
А за ними і хлоп’ята.
Тож часу з вами не гаймо,
І урок наш починаймо!
ІІ. Мотивація начальної діяльності.
Учитель:
Дорогі мої учні. Наш урок я хочу розпочати з перегляду невеличкого відеоролика. А після перегляду я хочу, щоб ви дали відповідь, про що цей ролик?
(перегляд відео про природу)
Так, це відео нам розповідає про красу. Краса буває різною. А наша мета –зрозуміти, що таке справжня краса, уміти розгледіти її, і в цьому нам допоможе робота з казкою О.Уальда «Хлопчик-зірка». Ми будемо аналізувати зміст казки, досліджувати значення художньої деталі. Як завжди, ви будете максимально використовувати текст, щоб зрозуміти, в чому ж конфлікт цього твору. І разом ми будемо учитися любові до ближнього та усього живого.
А в кінці уроку видасте мені відповідь на запитання, яку красу можна назвати справжньою?
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Бесіда.
На минулих уроках ми з вами читали казки.
-А які бувають казки?
- Чим відрізняється літературна казка від фольклорної?
- «Хлопчик-зірка» літературна казка чи фольклорна? Чому?
Отже, почнемо досліджувати літературну казку О.Уальда «Злопчик-зірка».
- Всі прочитали текст?
- То про що ж ця казка? Скажіть одним реченням.
2. Робота з словником літературознавчих термінів.
- Як починається казка?(зачитати)
- Як в літературі називається опис природи?
- Знайдіть визначення в ваших словничках, зачитайте.
- Для зображення зими і ставлення до неї автор використовує художню деталь. Знайдіть в словнику визначення художньої деталі. Зачитайте, запишіть в зошити визначення.
- Розгляньте схему і скажіть, що може відображувати художня деталь?(дошка). Запишіть схему у зошити.
- У казці багато описів зовнішності героїв. Як називається опис зовнішності? Знайдіть у словничках, зачитайте.
3. Переказ тексту
Учитель: а тепер давайте згадаємо основний зміст казки. Я буду показувати вам ілюстрації до казки, а ви будете розповідати, який епізод казки зображено
( переказ тексту за ілюстраціями)
4. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Метод гранування.
Учитель: Я бачу, що казку ви знаєте добре. Тому почнемо її досліджувати і прослідкуємо за текстом, як змінюється зовнішність головного героя і якого значення надає цій зміні автор.
- Знайдіть опис портрета хлопчика-зірки
(на дошці створюється гроно « Перетворення героя»)
Квітка Жаба
Ображає жебраків краса потворність жаліє жебраків
Знущається з тварин ніжність грубість допомагає тваринам
Гордує друзями любов ненависть страждає від провини
Зневажає матір добро зло жертвує собою
- З чим весь час автор порівнює хлопчика?(зачитайте )
- Символом чого є квітка?
- Яка квітка двічі згадується в описі?
Це не випадково. Про цю квітку існує легенда. Її нам розповість
(під відео учень розповідає легенду про нарцис)
- Отже символом чого являється нарцис?
- Чому автор порівнює героя з нарцисом?
Хлопець - зірка був прекрасний, як нарцис, а чи зробила краса його щасливим? Давайте згадаємо, як вів себе хлопчик до зустріччю з матір’ю
(Ліва сторона грона)
- Який найстрашніший гріх скоїв хлопець?
- До чого привела така поведінка?
- А що символізує жаба? (відповідь учня: за народним повір’ям з жабою пов’язане все лихе,бридке. Особливо погано, коли жаба наближалася до дверей житла. Звідси й прислів’я : «Жаба біля порогу – нещастя за рогом»)
- Давайте запишемо у нашу схему, які асоціації викликає у нас жаба.
- Тепер давайте згадаємо, які справи робив головний герой,коли перетворився на жабу (Права сторона грона)
- У нас вийшло ось таке гроно асоціацій. Давайте його добре розглянемо. Квітка – добро. Жаба – зло. А що завжди роблять добро зі злом? Так, боротьба добра зі злом – це основний конфлікт казок. В казці О.Уальда ця боротьба відбувається в образах краси і потворності.
Але чи не здається вам, що у нас вийшла не зовсім правильна схема? Чомусь у нас біля квітки злі справи, а біля жаби – добрі. Який висновок можна зробити? (справжня краса – внутрішня, краса доброго серця)
- Отже дайте мені відповідь на запитання, яке я вам поставила на початку уроку, яку красу можна назвати справжньою?
5.ПІДВЕДЕННЯПІДСУМКІВ УРОКУ
- Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину?
- Чому герой, коли шукав свою матір, ніде і ніколи не зустрічав доброзичливості, співчуття?
- Чому зайченя допомогло герою?
- Чому він віддав монети жебраку?
- Коли краса повернулась до нього?
- Чи була це та краса, що й раніше? (зачитати)
- Отже зробіть висновок, коли людина може бути красивою по-справжньому?
Висновок: тільки від самої людини залежить, що переможе в її душі: добро чи зло. Щоб бути по-справжньому красивою людиною, всі свої вчинки потрібно звіряти з законами добра і зла. Хлопчик-зірка зумів стати людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим і кожен замислився: «Хто я є? Який я?».
Мабуть казка змусила вас подумати й про те, як ви ставитесь до своїх батьків. «Шануй батька й матір, й добро буде тобі», - говорить Біблія. А чи завжди ми виконуємо цю заповідь?
Закінчити урок я хочу словами українського поета Миколи Луківа.
Не зобидь ні старця, ні дитину,
Поділись останнім сухарем,
Тільки раз ми на землі живем,
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати,
За добро добром спіши воздати,
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудись, забувши про утому,
Бо людина ціниться по тому,
Чи вона зробила, що могла,
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.
5. ОЦІНЮВАННЯ
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.