/Files/images/00/20171222_090416.jpg


/Files/images/00/20171222_085912.jpg


/Files/images/00/20171222_092940.jpg

Тема: Ернест Сетон –Томпсон. Оповідання «Лобо». Авторські спостереження за світом природи

Мета: продовжити знайомство учнів із життям та особливостями творчості Е.Сетона - Томпсона; виразно читати та емоційно сприймати оповідання «Лобо»; знаходити у творі описи тварин, розкрити роль авторських спостережень у відтворенні світу природи, їх емоційне забарвлення, роль у тексті; визначити ставлення автора до тваринного світу, коментувати відповідні цитати; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу і систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її; виховувати повагу до літературної творчості; формувати всебічно розвинену особистість, прищеплювати інтерес до духовних надбань людства.
Обладнання: підручники, портрет Е.Сетона – Томпсона, дидактичний матеріал, репродукції малюнків Е.Сетона –Томпсона, його картин «Лобо – король вовків», «Переслідування».
Тип уроку: комбінований з використанням інтерактивних методів роботи

Люди і звірі! Ми – діти однієї матері природи.»

Чорний Вовк

Хід і структура уроку.

І. Організаційний момент.

1. Отже стали всі рівненько,

Привіталися гарненько

Один одному так щиро посміхнулись!

На урок старанність не забули взяти?

Отже, починаймо працювати.

Бажаю усім, щоб до кожного з вас

Завітало натхнення сьогодні у клас

І збудило бажання здобути знання

Щоб потім життям ви не йшли навмання,

Щоб вам захотілось новеньке пізнати,

Самим научитись та інших навчати.

( Лунає фонозапис «Голоси птахів»)

Чи вмієте ви слухати птахів? Чи знаєте про що розмовляє зелене листя,що шепоче вітер, кому кивають голівками квіти, про що говорять тварини? Послухайте… Це голос самої природи, яка повсякчас звертається до нас. Але чи завжди ми вміємо прислухатися до її мудрого й доброго голосу?

2. Гра «Таємний код» ( Учитель просить кожного назвати, не повторюючись (ланцюжком – один за одним), термін або словосполучення, пов’язане з природою в залежності від теми уроку – своєрідний пароль, який нагадає вивчене.)

- Назвіть слово, термін або словосполучення, пов’язане з природою.

(Наприклад:сонце, листя, вітер, дощ, осінь, весела зима і т.д.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

1. Слово вчителя. Чи задумувалися ви над тим, як багато об’єднує в собі одне слово – «природа»? Сонце, земля, вода, повітря, рослини і тварини – усе живе і неживе, нерозривно взаємо­пов’язане і називається природою. Степи та болота, гори й пустелі, моря і маленьке джерельця, найменша мурашка і величезний слон, могутній дуб та тонка билинка не можуть існувати одне без одного. Мабуть, найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до природи викликає спілкування з нею. Вона завжди чарувала нас і чарує, хвилювала і хвилює. Шепіт блакитної води, зелених дібров, спів пташок, запах і розмаїття квітів – усе це дороге нашому серцю, ні з чим не зрівняна матінка-природа.

Але є люди, які знищують природу, надмірно користуючись її дарами. Постає проблемне питання «Як не порушити гармонію в природі? Чи варто людині вбивати тварин?»

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Слово вчителя. Над цим питанням замислювався і відомий письменник Е.Сетон –Томпсон.Він бачив природу очима, розумів її та відчував серцем. Хтож це такий? Давайте пригадаємо відомості про нього .

2.Робота в парах. Розгадування кросворду.

Вчитель.

Зараз, діти, ви отримаєте кросворди. Відгадавши їх, ви прочитаєте ключову фразу, що стосується теми нашого уроку.

1. Країна, де народився письменник.

2. Вид діяльності, що подобався Ернестові.

3. Слово, що з іспанської перекладається як вовк.

4. Широка рівнина зі степовою рослинністю в Північній Америці, де мандрував Сетон-Томпсон.

5. Назва золотої медалі, якою за наукові досягнення був відзначен Сетон-Томпсон.

6. Заняття, яким Томпсон займався у майстерні,роблячи іграши.

7. Ернест довго працював, щоб купити книжку «… Канади».

8. Сонце, земля, вода, повітря, рослини і тварини – усе живе і неживе, нерозривно взаємо­пов’язане - все це одним словом…

9. Герой твору, що полював на Лобо.

10. Назва великої скотарської округи.

11. Записник, де Томпсон занотовував спостереження над природою.

12. Країна, що стала Батьківщиною Сетон-Томпсона.

13. Вчений-природознавець, яким був письменник.

3.Слово вчителя

«Любіть природу!»- говорить нам через свої твори Сетон-Томпсон. Він пішов своєю особистою стежкою, не знаючи й не питаючи нікого, чи то була краща дорога Він знав лише те, що це була його дорога!

4. Перевірка домашнього завдання.

Вчитель.

На домашнє завдання ви мали підготувати повідомлення. В нас працювало три групи: «дослідники», « зоологи», «історики»

Повідомлення «дослідників».

Зображення вовка в різних творах.

- З давніх-давен у слов’ян, греків, скандинавів, германців вовк був істотою сакральною, тобто священною. Часто вовка вважали заступником роду, тому йому поклонялися, його шанували, оберігали.

- Священний вовк шанувався слов’янами, і відгомони цих шанувань збереглися в міфах, легендах і казках. Слов’янська богиня землі, родючості та шлюбу Лада у міфах, перекидається на вовчицю. Покровителем вовків вважався і бог родючості й сонячного світла Дажбог ( подібний Аполлону, теж покровителеві вовків), а в греків вовк був супутником бога війни.

- Вовк – символ зла, жадібності, жорстокості, брехні, лицемірства, кровожерливості. А от римлян та єгиптян вовк, як не дивно, був символом доблесті, честі та мужності. В біблейській традиції вовк символізував жорстокість та кровожерливість. В Євангелії від святого Матвія вовк – символ жадоби та жорстокості.

- Дехто вважав, що вовки служать чаклунам, відьмам. Звіра часто уявляли перевертнем – людиною, перетвореною на хижака. І в усній народній творчості роль вовка страшна:

«Прийде сіренький вовчок і укусить за бочок». Існує багато сталих виразів, фразеологізмів та прикмет: вовка ноги годують; вовчий апетит; накинулися як вовча зграя; самотній вовк; вовче серце (вовчий характер); вити вовком; сірий вовк; з вовком жити – по-вовчи вити; тягав вовк – потягнуть і вовка; вовки з’являються в поселеннях – на голод; вовк дорогу перебіжить – на щастя.

- Є достатньо прикладів і позитивної ролі вовка. За легендою, братам Ромулу і Рему, життя врятувала саме вовчиця. Герой «Книги джунглів» Р.Кіплінга Мауглі жив у вовчій зграї. У російській народній казці «Іван –Царевич і Сірий вовк» ця тварина є чарівним казковим помічником.

Українська казка вважає вовка сміливим та небезпечним звіром, що має дар знищувати чортів. В Україні відомий також сюжет про вовкулаку (перевтілення вовка на людину)

Висновок. Ми прийшли до висновку, що вовк – істота двоєдина. З одного боку. він тісно пов'язаний із сонячними божествами, мудрий і вірний супутник, могутній віщун. З другого – хижий демон, чужий звір із світу мертвих.

Повідомлення «зоологів».

- В енциклопедії «Все про тварин» написано: «Вовки – це найбільші дикі собаки, хутро у них грубе, сірого або рудуватого кольору. Під час переслідування здобичі ці природжені мисливці збираються у зграї. Деякі люди дуже бояться вовків, їх страшного пронизливого виття і гострих зубів. Вони вірять у те, що вовки нападають на людей, хоча насправді це трапляється дуже рідко».

- Вовк ( Canis Lupus)- розумний, витривалий, обережний, нахабний і спритний звір.

- За одне нічне полювання вовк може подолати понад 100 км.

- Досвідчений звір змалку відрізняє мисливця від не мисливця. У лісовій хащі рухається тихо, наче тінь. Добре бачить у сутінках.

- Живуть вовки – 15 – 17 років.

- Зуби у вовка гострі.

- Вовк біжить із швидкістю 55-80км. / год.

- Задні лапи вовка особливо міцні. На них він підстрибує «свічкою» у розвідку.

- Узимку звірі гуртуються в зграї. Зграю веде старий вовк проти вітру.

- Копитного звіра вовки гонять повільно зграєю, поки не загонять.

- Вовки надзвичайно витривалі: вони легко переносять тижневе голодування. Але після вдалого полювання вовк може з’їсти півтора пуда м’яса.

- У пари вовки об’єднуються надовго, на все життя або до загибелі одного з партнерів.

- Ставлення вовків до малечі заслуговує на повагу. Якщо гинуть вовки, то інші вовки підбирають вовченят, годують і вчать жити.

- Вовки між собою б’ються рідко: за територією, подругу. У битві не намагаються нанести смертельного удару.

- У вовків є свої дивацтва: вони бояться червоних прапорців і не оглядаються, коли женуться собаки.

- Виття вовків - налагоджений ансамбль. Їх голоси ніколи не звучать в унісон (один голос). Учені до кінця не з’ясували,що означає виття – заклик до полювання, голод чи плач самотності.

- Ігор Акімушкін, відомий російський журналіст, пише:»вовки вміють посміхатись», а просмішка – ознака багатства емоцій і розуму.

Повідомлення «істориків»-

n Існують гіпотези, що процес становлення первісної людини проходив під дією досвіду полювання на вовка.

n У ііі ст.. до н.е. емблемою Риму була Капітолійська вовчиця, яка годує немовлят.

n Голова вовка була зображена на тюркських знаменах як символ вождя бойової дружини.

n Усім нам відоме ім’я Наполеон у перекладі (корсик) означає вовченя

n Страх перед вовком і ненависть до нього досягли апогею ( вершини) у середні віки.

n З повагою ставляться до вовка узбеки, казахи, якути, ескімоси. Послухайте ескімоську легенду(за книгою Фарлі Монета «Не кричи волки!»)

На початку були лиш Чоловік і Жінка. Ніхто більше не ходив, не плакав і не літав у цьому світі. Жінка вирила велику яму і стала виймати з неї по черзі тварин. Останнім вона витягла карібу (оленя), і тоді бог Неба Кейла сказав:»Це величніший із всіх дарів, бо дасть людині їжу». Жінка випустила карібу і їх стало невдовзі багато.Сини жінки полювали: були ситі й одягнені в шкіру оленів. При полюванні мисливці вибирали сильних і вгодованих оленів, і невдовзі хворих і знесилених карібу стало більше ніж здорових. І тоді Жінка звернулася до Кейла:»Твоя робота погана. Якщо ми їсте мимо слабких і хворих тварин, то і самі такими станемо». І тоді Кейла наказав Амораку (духу вовка), щоб його діти їли слабких і дрібних карібу, а пасовиська залишились для здорових. Так і стало. Ось чому олень і вовк – одне ціле. Олень годує вовка, а вовк робить оленя сильним.

Письменник. Діти, я вражений вашою роботою. Особливо мені цікаво було почути виступи «зоологів», «істориків», «дослідників».

ІV. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу.

1. Робота над теорією літератури.

Вчитель.

Головний жанр творчості Сетона – Томпсона –оповідання. Знайти в підручнику,що таке оповідання? Зверніть увагу на дошку

Основні ознаки оповідання:

- нерозгалужена і чітка будова;

- стрімкість розвитку подій;

- стислі описи;

- велика роль деталей.

Оповідання про тварин за походженням уважають суто канадським різновидом прози. Для нього притаманні такі риси:

- головні герої – тварини;

- відсутність або незначна кількість розмов;

- об’єктивність (неупередженість) авторського погляду на природу;

- детальний опис середовища.

Цей розповідний жанр, який виник у канадській літературі, завдяки творчості Е.Сетон –Томпсона поширився згодом в інших національних літературах.

2. Метод «Прес». Доведіть, що «Лобо» - оповідання.

1. Я вважаю, що…

2. Тому, що…

3. Наприклад…

4. Отже,…таким чином…

3.Робота над змістом твору.

Проведемо гру « Чи уважний ти читач?»

1.Де відбуваються події оповідання? (Курумпо) (зачитати опис із підручника)

2.Хто є головним героєм оповідання? (Лобо) (зачитати опис вовка, на англ.. мові,)

3.Що означає слово «Лобо»?( іспанською мовою «вовк»).

4.Що вам відомо про Лобо?(Це був великий вовк, який став вожаком зграї… зачитати.)

5. Чому люди вважали Лобо наймудрішим у зграї вовків?(Тому, що це був розумний вовк, який»відчував» усі пастки й капкани та умів обходити їх (цитата)

6. Як звали подругу Лобо? (Бланка)

7. Що означає слово Бланка? (біла)

8. Що ви можете сказати про Бланку? ( Це була красива біла вовчиця, горда й сильна – цитата

9. Як Лобо ставився до неї?(Він кохав її)

10. Скільки вовків було у зграї Лобо? (5)

11. Яку данину збирала вовча зграя зі скотарів? (одна корова щодня)

12. До якої тварини ніколи не торкалася ватага Лобо?(до падалі)

13. Як було схоплено старого вовка?

3.Творче дослідження.

Вчитель:

Сетона-Томпсон спостерігав за багатьма тваринами. Особливо йому подобалися вовки. Він навіть підписував свої твори назвою Чорний Вовк або малював вовчий слід.

В основі оповіданні «Лобо» лежить випадок, який трапився з письменником у 1893 році. Фітц Рандольф, один з його знайомих , запросив Сетона-Томпсона на свою ферму у Нью-Мексіку на полювання. Долина Курумпо вважалась одним із найкращих тваринницьких районів у штаті. А там, де багато худоби, - багато вовків. Найвідомішим ватажком зграї там був величезний вовк, надзвичайно розумний і сильний. Сетон-Томпсон вирішив вполювати цього звіра. Історія життя Лобо, розповідь про полювання на нього і є основою сюжету оповідання.

Головний герой твору – це вовк.

- Розкажіть про образ вовка в літературі.

(Вовк у казках та байках простакуватий, не розумний, довірливий «Казка про вовчика братика й лисичку сестричку»

хижим у байках «Вовк та ягня Езопа, Лафонтена,Крилова, Глібова,

вірним та добрим у казці «Про Івана–царевича , Жар-птицю і Сірого Вовка.

- А яким ми побачили вовка у цьому творі?(гронування)

Лобо: володар Курумпо, свавільний, вожак зграї, гігант, розумний,нескорений свавілець, хитрий. Вірний подрузі, жорстокий, зухвалий,)

4. Скласти діаманту до образу Лобо.

1 рядок. Тема. 1 іменник (Зло)

2 рядок. Означення. 2 прикметники (жорстокий, хижий)

3 рядок. Дія. 3дієслова.(полює, вбиває, керує)

4 рядок. Асоціації. 4 іменника (стая, їжа, життя,збитки)

5 рядок. Дія. 3 дієслова (любить, турбується, допомагає)

6 рядок. Означення. 2 прикметника (вірний, розумний)

7 рядок. Тема.1 іменник.(Добро)

V. Підбиття підсумків уроку.

1. Вправа «Займи позицію»

Учні виправдовують вчинки мисливця та вовка.

Слово вчителя. Тварини у творах письменника – думають, розмірковують, приймають рішення. Життєвий шлях тварин зображений так, що підкреслює їхнє благородство, мужність та властиве їм почуття гідності. Все це викликає у читача повагу до тварин, відкриває йому такі сторони життя природи, про які він навіть не підозрював.

2. Робота над епіграфом твору.

Прийом «Мікрофон».

- Як ви розумієте слова письменника,які ми взяли за епіграф до уроку?

- Чи згодні ви з цим твердженням?

- Що з почутого вами на уроці підтверджує їх істинність?

- - Чи так важливо жити в гармонії з природою ? Чому?

- Історія могутнього ватажка вовків лобо викликала в мене…почуття, тому що…»

Висновок

Завершити урок я хотіла б словами ще одного відомого письменника, великого друга тварин Д.Даррелла:

«Ми отримали у спадок невимовно прекрасний і різнобарвний сад, але біда в тому, що ми нікчемні садівники. Ми не подбали пор те, щоб засвоїти прості правила садівництва. Ми так відірвалися від природи, що уявили себе богами. Такий світогляд ніколи не приносив добра. На відміну від нас, тварини не владні над своїм майбутнім. У них немає членів парламенту, яких вони могли б закидати скаргами, вони не можуть оголосити страйк і зажадати кращих умов. Їхнє майбутнє, саме їхнє існування – у наших руках».Все життя бережіть природу, турбуйтесь про «братів наших менших»

VI.Домашнє завдання

-Скласти простий план до оповідання «Лобо».

- Знайти загадки, приказки та прислів’я про вовка.

Кiлькiсть переглядiв: 75

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.